Autopsie Evenimențială: STUDIU DE CAZ-Domnul și Doamna Vis

Cele povestite în continuare au avut loc în urmă cu un an și ceva în timpul prezentării unei firme MLM de produse naturiste la Sibiu. Îmi asum ironia prezentă pe alocuri în povestire. Numele companiei va rămâne anonim.

VOI CE PĂRERE AVEȚI DESPRE ”(SUB)CULTURA MLM (multi level marketing)”?

______________________________________________________________________

Cine nu îşi doreşte să întâlnească „afacerea visurilor”? Probabil majoritatea persoanelor care au sau cred că au o viziune de viitor într-un fel sau altul specifică în stadiul concret social. Una dintre aceste promisiuni cu mireasmă rozaceică m-a găsit şi pe mine zilele acestea din partea unei terţe persoane amică cu un prieten din copilărie de-al meu. Mai mult curios dar şi interesat într-o anumită măsură deoarece aşa-numitul business intra pe o filieră la care nu sunt tocmai începător, am un „abc” bazic, am hotărât să asist la un seminar de tip „cosultant wealth”, gen de seminar ce de câţiva ani ia o amploare considerabilă şi la noi în România pentru că promite…

Atmosfera a fost deopotrivă relaxantă şi austeră (din punct de vedere al ţinutei), păstra şi nu păstra eticheta în adevăratul sens al cuvântului. De la bun început ni s-a cerut să lăsăm toate grijile în faţa locului unde avea loc întâlnirea şi să intrăm în atmosferă, în traducere să lăsăm garda jos şi să ne lăsăm purtaţi de vântul. Vântul părea să fie călduţ, ambianţa primitoare, muzică şi persoane cu gura până la urechi. Dat fiind faptul că în promovare era o firmă de tip MLM (multi level marketing), în traducere, o firmă în stil piramidal, care promova produse exclusive prin această metodă de marketing din domeniul sănătăţii naturiste, toată lumea de acolo arăta al naibii de bine- roşie în obraji, energică şi bine dispusă. N-au lipsit bunele exemple în tradiţia „before and after”, unele mai convingătoare, altele mai anemice. La sfârşit, în schimbul unui avans, puteam asista şi la o sesiune de training a doua zi, care se dorea a fi (dacă se putea) şi mai convingătoare şi revelatoare (e de remarcat secretomania specifică acestui tip de afacere pe care am văzut-o însuşită şi de persoana ce ne-a adus la un astfel de eveniment). Curioşi, dezorientaţi puţin şi relativ euforici am decis, atât eu cât şi prietenul meu, să asistăm şi a doua zi la mult promisul training, ignorând suma puţin cam piperată ce trebuia plătită în acest caz, pe care am pus-o pe seama prestanţei aceluiaşi loc unde s-a ţinut şi evenimentul din ziua cu pricina.

După o noapte şi o dimineaţă de rumegare a problematicii, informare pe internet (unde nu am dat tocmai peste laude la adresa multinaţionalei) am intrat la training cu câteva nedumeriri deja scrise şi cu o condiţie: în cele 2 ore alocate de mine pentru acestă întâlnire să mi se lămurească măcar majoritatea puţinelor mele nelămuriri de către speakeri (posibilul sponsor a păstrat secretomania în buna şcoală a firmei până şi a doua zi, după întrevederea ce avusese loc cu o zi înainte am avut ocazia să mai discut cu ea şi să identific unele neconcordanţe cu care nu eram de acord cu privire la stilul de viaţă promis de firmă).

Drept entertaineri au apărut în faţă un cuplu de căsătoriţi care, chipurile, au ajuns în acest sistem pe un loc destul de înalt, câştigă foarte mult şi doresc să avanseze şi mai sus. Persoanele în cauză nu aveau studii superioare, lucru aparent relaxant pentru majoritatea persoanelor de faţă, făceau parte din clasa muncitoare[1] până să dea peste afacerea visurilor. Aceeaşi situaţie nebunească- muzică, dans între colegi, prezentator activ care incita la un spirit tovărăşesc şi acţiuni la comandă de tip totalitarist[2].

Domnul şi doamna Vis[3] păreau să fi fost persoane obişnuite înainte, El zidar, Ea vânzătoare „grasă şi frumoasă” după chiar descrierea ei ce trăiau undeva într-un sat de aproximativ 3500 de persoane din sudul ţării. Ca un dat, afacerea li s-a înfăţişat în urmă cu 7 ani[4] într-un moment în care niciunul din ei nu era mulţumit cu stilul de trai de până atunci iar problemele de sănătate începeau să-şi facă apariţia la tot pasul. După ce Doamna a asistat la o prezentare a produselor, dusă de o cunoştinţă, a hotărât să dea şi dânsa o încercare şi să aplice acelaşi calapod însă strângând 100 de persoane la care să le împărtăşească „noua descoperire”[5]. În tot acest timp, domnul a rămas circumspect.

Bineînţeles, puterea propriului exemplu[6] pe stilul „consumă şi recomandă” şi impactul asupra celorlalţi nebănuitori şi doritori de mai bine şi-a spus cuvântul, Doamna susţinând că „până şi cele mai sărace familii au cumpărat un produs”. Luând cuvântul la prezentare, Domnul ni se înfăţişează drept o victimă a sistemului, nemulţumit de „viaţa pe şantier”, în adâncul sufletului cu aspiraţii mult mai mari şi uzitând de sfaturi universal valabile pentru a se face mai bine înţeles. După un alt episod de îmbolnăvire ce l-a atins şi pe el, cu chiu, cu vai a participat la o prezentare asemănătoare celei din ziua discursului într-o stare de sănătate deloc lăudabilă şi cu o neîncredere la buzunar. Se plusează pe această întâmplare pentru potenţialii sceptici şi se atrage atenţia că prezenţa sa la training a avut loc atunci prin „complotul fortunei”[7] .

În jurul nostru erau persoane ce au intrat în atmosferă, râsete, solidaritate între membri şi potenţiali membri, bidonaşe cu cocktailuri „enterprise formula” din care se bea cu nesaţ pe care stă lipită emblema multinaţionalei. Din spate cuplul părea construit pe logistica „ying-yang” în care ea reprezenta tipul credulului iar el tipul scepticului pentru a acoperi întregul spectru de posibilităţi şi nevoi ale interesaţilor prezenţi. De asemenea, el urmează modelul „potecii bătătorite” înainte de ea după ce i-a dat posibilitatea să încerce alternativa de afacere promovând totodată independenţa feminină.

„Am început să-mi deschid mintea”

Pe stilul „mintea românului cea de pe urmă”, Domnul Vis s-a lăsat greu dar înţelepciunea deciziei şi-a spus cuvântul şi pentru a scăpa de gura soţiei[8], a lăsat berea pentru training, în urma căruia, după modelul unui intelectual ce a lăsat totul pentru afacere , „i s-a deschis mintea” şi a intrat pe drumul cel drept.

„Noi vroiam mai mult de la viaţă, nu ştiam nici să vorbim…”

Păi în faţa unor asemenea exemple revelatoare probabil oricine ar fi scos pălăria, dar pe noi tot nu ne convingea 100%. Motivaţia familiei Vis a fost că „noi am vrut mai mult de la viaţă, nu ştiam nici să vorbim, într-un sat eşti limitat”, afirmaţie ce denotă o posibilă emancipare mână-n mână cu afacerea.

Revenind pe plan actual, ni se inoculează cum că sponsorul (la noi amica prietenului meu) este un vizionar şi n-ar trebui să analizăm ceea ce spune acesta. Să fi fost scepticismul de vină ori nevoia de o relativă siguranţă efemeră de vină pentru faptul că îmi puneam continuu întrebări cu privire la calitatea celor spuse?

Înapoi pe planul amintirilor familiei Vis, ni se înfăţişează un episod tragic. Ursita n-a vrut să fie blândă şi greul a dat peste cei doi- tatăl Doamnei s-a îmbolnăvit de cancer şi ceea ce câştigau dădeau pe medicamentele lui[9], ulterior morţii lui, cuplul mutându-se într-un oraş nou de la sute de kilometri distanţă. Chiar şi într-o astfel de situaţie, afacerea providenţială a renăscut mai ceva ca pasărea Phoenix şi mai puternică dat fiind crezul aproape mesianic în ea ce a alimentat speranţele celor doi.

„Cel mai uşor e să renunţi, totul ţine de o decizie”

…Această supoziţie aparţine Domnului Vis în lunga sa prelegere motivaţională din care a lipsit cu desăvârşire prezentarea vreunui produs, a unei strategii de marketing şi a recunoaşterii medicale a produselor[10]. De asemenea, ni se pune în vedere faptul că fiecare dintre noi ca şi părinţi ( la un moment dat măcar) ne învăţăm copiii să fie sclavi, să lucreze pentru salarii de mizerie, le dăm propriul exemplu, în acest sens motivându-ne şi mai tare spre calea cea bună după ce la început am fost ridicaţi în picioare cei ce eram pentru prima dată acolo, făcându-ne să ne simţim importanţi şi mizând pe acelaşi target de persoane cu vârste cuprinse între 30-40 de azi cu familii tradiţionale ce încă rezistă la noi într-un procentaj semnificativ, deci discursul e personalizat naţional.

„Când ne-a fost mai greu am folosit produse”

Sigur, până acum dovezile orale erau grăitoare iar la auzirea faptului că ele ajută şi pe timp de criză, acesta trebuia să aibe un efect decisiv. Spre final s-a vorbit de promisiunea salvării unui oraş întreg prin dezvoltarea unei afaceri unilaterale (monopol economic?!) prin omologare cu cazul celebrului Bill Gates şi al „puştiului care a pus bazele afacerii” atât de asemănătoare cu cea a lui Gates[11]. Prin uz excesiv de proproziţii cu valoare scăzută de adevăr dar care pot genera în ochii celorlalţi adevăruri general valabile (teoria conspiraţiei), printre ultimele afirmaţii la care am asistat a fost „ rugaţi-vă ca partenerului vostru de afaceri să-i meargă bine pentru a avea un model”. Nu, nu era cazul să vorbim de „şefi” ci de „superiori”, pardon, „parteneri”.

Am ieşit, insignele cu „I love firma X” şi pozele ce au însoţit speech-ul celor doi cu imagini din nenumăratele excursii în interes de serviciu (la care participă full-time acum) şi oameni de succes erau deja prea mult. Se vedea că „sponsorul” nostru era nou în afacere, avea unele date dar nu şi experienţa necesară să ţină un discurs semi-motivaţional măcar. În schimb a apărut din urmă „sponsorul sponsorei” care nu a stat mult la discuţii, a fost diplomatic şi a grăbit-o pentru a nu da impresia că se roagă de noi. Poate plecarea noastră a fost fructificată într-un fel în faţa celorlalţi.

Ce vis… Rămân însă cu realitatea fără a renunţa la visuri. E o dialectică interesantă cu care-mi place să convieţuiesc. În fine, e prima dată când pot valora modul de gândire dezvoltat în cei trei ani de facultate urmaţi şi învăţarea din altă experienţă anterioară şi simetrică acesteia.

19 noiembrie 2011


[1]  Este de menţionat aici că majoritatea persoanelor implicate în sistem aveau studii superioare, dar majoritatea covârşitoare au absolvit ori studiau la facultăţi de economie, lucru ce arăta unele lucruri despre formaţia intelectuală a persoanelor interesate.

[2] Deşi se negau astfel de ieşiri de către ceilalţi, un fin observator ce nu-şi ieşea din avangardă putea observa detalii precum inflexiuni ale vocii care rezonau cu ceilalţi parteneri ce aplaudau şi râdeau frenetic la fiecare propoziţie accentuată într-un anume fel. Persoanele ce ţineau un astfel de discurs cu siguranţă au avut parte de o pregătire temeinică cu elemente de psihologia maselor la care a concurat şi experienţa din cadrul sistemului.

[3] Acesta este modul meu de referire la cuplul de speakeri din faţa noastră

[4] A se ţine cont de extinderea internetului şi a surselor de informare pe acest segment în urmă cu 7 ani pe cazul unei familii sărace

[5] Lucru relativ simplu într-un mediu închis, rural, în care beneficiezi de un statut respectabil în faţa consătenilor

[6] Doamna Vis după un episod de îmbolnăvire şi şedere la pat pentru o perioadă, slăbise câteva kilograme bune prin consumul acestor produse

[7] Nota mea

[8] Aici apare o dihotomie în comparaţie cu independenţa feminină recent aplaudată de el

[9] Medicamente şi sistem farmaceutic până atunci blamate dar care acum au scăpat ca printr-o breşă situaţiei de faţă

[10] După expirarea termenului de 2 ore în care am asistat strict la o experienţă de viaţă extremă, când eram decişi să plecăm ,ni s-a promis că vom vedea şi aceste aşteptări împlinite dar era deja prea târziu, opiniile se formaseră deja.

[11] S-a spus la seminar „Cine ar fi crezut în urmă cu 20 de ani că în fiecare casă va exista un calculator? Ei bine, viitorul este al nostru şi-l construim astăzi! În viitor, în fiecare casă va exista un produs al firmei X”. Făcând aluzie la membrii fondatori-„Trei oameni pot să impacteze milioane de oameni”

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s