PICASSO, MÁLAGA. UN PICTOR, UN CĂMIN-ep.2

Săptămâna aceasta trecem la prezentarea a cinci din cele zece opere propuse de Museo Picasso Málaga din cadrul colecției ”A través de diez obras” (ro.”Prin intermediul a 10 opere”).

Imagine

foto: pedritoinfantil.blogspot.com

MADRE Y NIÑO (MAMĂ ȘI COPIL)

Fontainbleau, 1921

Picasso adaptează modelele sale la canoanele Antichității și clasicismului în același timp ce dotează cu o valoare arhetipală tema maternității. Augmentarea și aspectele sculpturale se accentuează în acest caz grație predominanței de tonuri gri și albe ale fondului. Sentimentul de eliberare recapătă forța prin folosirea liniilor groase și prin nuanțele de negru care adâncesc umbrele și accentuează volumele. Rezultatul este o reîntoarcere la Renoir, Cézanne, ba chiar și la cubismul sintetic.

 Imagine

CABEZA DE HOMBRE CON ZIGZAGS EN ROSA Y VERDE

(CAP DE OM CU ZIGZAGURI ÎN ROZ ȘI VERDE)

Mougins, 1965

foto: atelier16natale.blogspot.com

Figura este definită cu un minim de pensulări: urme puternice de albastru și pete de negru. Rozul și verdele determină lumina și umbra chipului, în timp ce tonurile intermediare de turcoaz completează și echilibrează întregul. Ochii întunecați ai modelului evocă o imagine a lui Picasso tânăr, în ciuda faptului că aici nu e vorba deloc de un autoportret. Forța personajului înfățișat reușește să fie pusă-n valoare cu severitate și cu o mare economie de mijloace.

 Imagine

foto: museumpublicity.com

COMPOSICIÓN (COMPOZIȚIE)

Juan-les-Pins, 1920

Opera aparține seriei de naturi moarte pe care Picasso le-a realizat în vara lui 1920. Execuția deliberat ”rea” alternează între secțiuni opace (clarinetul) și transparente ( fructarul și partitura desenate direct pe pânză), în timp ce austeritatea paletei redusă la alb și negru, tonuri de gri și maro, amintește de ortodoxia cubistă accentuată de pluralismul punctelor de vedere contradictorii asupra obiectelor. Efectul de ”stivuire” care conduce privirea obiectului de la cel mic la cel mare, de la cel mai palid la cel mai intens colorat, este un procedeu de iluzionare frecvent utilizat la decorurile de la teatru. Indicațiile multiple de profunditate sunt comprimate prin ovalul cadrului care seamănă cu forma unui ochi ori a unei oglinzi telescopice.

 Imagine

MUJER CON LOS BRAZOS LEVANTADOS

(FEMEIE CU BRAȚELE RIDICATE)

Paris, 1936

foto: indexarte.com.ar

La începutul verii din anul 1936, pictorul a cunoscut-o te fotografa Dora Maar, care a devenit curând o parteneră constantă a sa. Este recunoscută drept muză a acestui tablou. Părul ei negru și scurt se extinde în spatele capului ca și cum ar fi stat întinsă și pictorul ar fi pictat-o de deasupra. În acele momente, în Statele Unite, Marea Depresiune dezolează lumea rurală. Tot atunci, în Germania este pe punctul de a fi inaugurată expoziția de ”artă degenerată”, o pedeapsă a artei moderne, iar Picasso mai avea puțin până să picteze vestita ”Guernica” (1937)

 

 Imagine

 foto: painting-palace.com

MUJER ACRÓBATA (FEMEIA ACROBAT)

Paris, 1930

În cursul iernii din 1929, Picasso a revizitat tema acrobaților din epoca sa roz pictând șase variante ale acesteia. Membrele disproporționate și lipsite de volum ale ”Femeii acrobat” sunt din punct de vedere fizic conținute prin muluri ale tablei de lemn. Dispoziția capricioasă prezintă figura într-o mișcare de rotație fără final, care ar putea sugera posibilitatea întoarcerii invers a propriei opere: tabloul poate fi rotit și văzut din patru părți. Tensiunea produsă de contorsionare contrastează cu griul fondului și accentuează efectul de imponderabilitate. Contorsionarea dansului invadează trupul grotesc.

SĂPTĂMÂNA VIITOARE (8 aprilie) vom continua cu ultimele cinci opere propuse de expoziția din muzeul Picasso Malaga.

Anunțuri

4 gânduri despre &8222;PICASSO, MÁLAGA. UN PICTOR, UN CĂMIN-ep.2&8221;

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s