PICASSO, MÁLAGA. UN PICTOR, UN CĂMIN-ep.4

Acest penultim episod îl dedic prezentării unei expoziții temporare desfășurate la Muzeul Picasso Málaga între 22 februarie și 29 mai 2011. ”Kippenberger meets Picasso” lasă din start o amprentă de curiozitate vizitatorului în fața acestei expoziții centrate pe munca lui Martin Kippenberger (1953-1997) și legătura sa cu figura lui Pablo Picasso (1881-1973).

Imagine

foto: metropicturesgallery.com

din seria: Jacqueline: The paintings Pablo couldn’t paint anymore

Deși ambii artiști nu s-au întâlnit niciodată, Kippenberger a luat contact cu opera lui Picasso din fragedă pruncie, atât prin reproducerile de pe pereții casei sale, cât și prin vizitele sale la diferite muzee alături de părinții săi înstăriți cu simț artistic și cu avere.

Interesul lui Kippenberger pentru Picasso nu s-a centrat atât de mult pe interpretarea postmodernistă a pictorului spaniol, stiluri ori motive, ci, mai degrabă, pe atitudinea sa artistică și pe propria-i punere în scenă ca și personaj public. În anii postbelici, Picasso, mai mult decât orice alt artist, a fost înțeles ca un sinonim al artei moderne care suferea de o înțelegere greșită crescândă în raport cu popularitatea sa. În acest sens, Kippenberger a perceput faptul că popularitatea și creativitatea nu pot fi măsurate doar în legătură cu opera sau produsul, ci și în relație cu strategiile individuale dezvoltate de artist. În figura publică a lui Picasso, acesta și-a recunoscut propria identitate ca și ”producător de sine”, ceva ce ar putea ajuta la vânzarea atât a personalității sale artistice, cât și a muncii sale.

Simțământul creativ enorm a lui Kippenberger este evident atât în media tradițională – pictură, desen și sculptură – cât și în activitățile sale proprii. A publicat mai multe cărți, a creat invitații și postere pentru expoziții, a publicat cataloage și cărți ale artiștilor diverși. De asemenea, a fost responsabil de expoziții, membru fondator al grupului artistic Lord Jim Lodge, a predat la academiile din Frankfurt și Kassel, și-a ridicat propriul Muzeu de Artă Modernă din Syros, Grecia, și a dezvoltat metafora utopiei materializate în rețeaua universală a trenurilor subterane (METROU-Net World Connection).

Imagine

foto: elmundodehedonia.blogspot.com

fotografie cu o pictură expusă în 2011 la Museo Picasso Malaga

În Germania, Kippenberger a devenit cunoscut la începutul anilor ’80 ca făcând parte din trendul gestico-figurativ care a răsărit din arta conceptuală a anilor ’70, centrată pe investigarea operei de artă ca și produs de ingenuitate lingvistică. Cu toate astea, Kippenberger n-a fost interesat nici de stil, care s-ar fi presupus că se supunea expresionismului convențional, nici de temele prezentate într-o manieră obișnuită. Din temele reluate de artiști din generația precedentă celei sale, artiști precum Jörg Immendorff (1945-2007), Sigmar Polke (1941-2010) sau Gerhard Richter (n.1932), a ales doar temele care aveau legătură cu istoria Germaniei ori erau legate de faptele de zi cu zi, creând opera sa sub influența unei atmosfere apropiate de practicile lipsite de pasiune ale culturii punk. De copil arătase o atitudine nonconformistă ce s-a perpetuat în comportamentul său din tinerețe, apoi prin abandonarea studiilor academice și prin spiritul său întreprinzător și aventuros. Grație acestora, artistul și-a câștigat faima de enfant terrible ce avea să-l urmărească toată viața.

Imagine

foto: arsmagazine.com

expuse în expoziția ”Kippenberger meets Picasso”

Cu toate acestea, Kippenberger a fost mai mult decât un agitator. În timp ce prin intermediul primei sale publicări, în 1979, își revendica deja moștenirea artistică a lui Picasso, între 1985 și 1988, pictorul spaniol devenea un catalizator al transformării sale profunde. Prin opera sa, Kippenberger a imitat gesturile eroice ale lui Picasso conferind noi înțelesuri unor serii de autoportrete. Aceste picturi, dintre care unele au fost expuse și în perioada menționată la Museo Picasso Málaga, au fost realizate în timpul unei șederi lungi ale artistului în Spania, anul 1988. În timpul acelei șederi, Kippenberger și-a împărțit garsoniera din Carmona, lângă Sevilla,  cu colegul său artist Albert Oehlen. Autoportretele revelează interesul său în efectele sociale și vizuale ale lui Picasso în media, punând în scenă propriul personaj, astfel ajutându-se la construirea entității sale în opinia publică ca și artist contemporan. În acest mod, seria anului 1988 a creat debutul celei ce-avea să aibă loc 3 ani mai târziu, Hand-painted Pictures– pe de-o parte o provocare și pe de altă parte o căutare romantică a răspunsului la întrebarea ”de ce?”.

În 1996, un an după moartea sa, în seria sa de fotografii denumită Jaqueline: The paintings Pablo couldn’t paint anymore (ro. Jaqueline: Picturile pe care Picasso nu a putut să le mai picteze), Kippenberger reușește o fuziune completă de identități și de confuzii. Cu toate acestea, prin aceste lucrări nu face deloc referire la seria de picturi realizate de Picasso soției sale, Jaqueline Roque, ci la o faimoasă serie de fotografii făcute de Douglas David Duncan (n.1916) la scurt timp după moartea pictorului spaniol. În fotografiile lui Kippenberger, personajele se combină, el însuși adoptă locul maestrului și, în același timp, caută să-și transpună propria fizionomie înspre modelul feminin. Existența artistului aici e confundată cu atitudinea  și creația sa, dar face referire și la moarte într-un ton grotesc.

LUNEA VIITOARE, 22 aprilie ÎN ULTIMUL EPISOD, veți putea citi date din biografia marelui pictor PABLO PICASSO. Sunteți bineveniți (oricând)!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

SUNT UN ADOLESCENT REBEL

.... si asa vreau sa raman...

Blogul unei cinefile

Filme, seriale, recenzii și recomandări

Onișoară Claudiu-Liviu Blog

Poezie, proză scurtă, articole, eseuri.

CLIPE DE RAI DIN IADUL MEU

SCRIE! Nu sta degeaba că degeaba stai

Fum de Ţigară

Simte,dar taci.Scrie.

Dintr-o suflare

Povești de suflet

Personaje de Basm

„Cărțile reprezintă umanitatea dată la tipar.” Barbara W. Tuchman

Poetaria Journal

© Ioana Haitchi - Blog de poezie, traduceri, eseuri, ştiri culturale

*Ana-Maria.PM*

Poetry lover, coffeeholic & books addict

Colțul Cultural

Repaus cu cap

HopeLess

Scrisul face parte din mine, din viață... ca de altfel, arta în toate formele ei!

365 dni w obiektywie LG

365 days a lens LG

%d blogeri au apreciat asta:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close