Arhetipurile lui Jung

Conform teoriei lui Jung, arhetipurile țin de conținuturile inconștientului (aici ar merita studiat și modelul lui Jung despre conștient-subconștient-inconștient). Dar ce este un arhetip?

Dacă ar fi să luăm o definiție cât de simplă posibil, arhetipul este un dat, o moștenire inconștientă, milenară, pe care am dus-o în spate de-a lungul evoluției. Mai elaborat, arhetipul este o matrice care influenţează conduita umană atât în planul ideilor cât şi în cel al moralei, eticii, conduitei în general. Jung vorbeşte despre arhetip (la început numit „imagine primordială”) ca despre acele patterns of behaviour (trăsături comportamentale înnăscute) ale biologilor. Deci, tendinţe înnăscute care modelează conduita umană.

Tot Jung spunea mai pe larg despre arhetipuri că derivă din observaţia repetată adeseori că miturile şi poveştile literaturii universale conţin teme bine definite care reapar pretutindeni şi întotdeauna. Întâlnim aceleaşi teme în fanteziile, visele, ideile delirante şi iluziile indivizilor care trăiesc în zilele noastre.

Dintre arhetipurile universale, Carl Jung numește câteva pe care le voi descrie succint: Umbra, Anima/Animus și Bătrânul înţelept.

UMBRA este partea noastră întunecată proiectată în ceilalți, astfel percepându-i ca pe inamicii noștri. Umbra e o părticică ascunsă din noi pe care o negăm, dar pe care o putem descoperi doar prin intermediul celorlalți. Simbolul sălbăticiei, acest arhetip apare în Hansel si Gretel, unde copiii au fost ademeniți într-o pădure deasă, rătăcindu-se. Acest simbol este prezent de asemenea în Cartea Junglei, Robin Hood, dar și în Biblie, Ioan Botezătorul l-a întâlnit pe Dumnezeu “în pustiu”.

https://i2.wp.com/autoeducare.ro/wp-content/uploads/2011/01/Inconstientul-colectiv.jpg

Un alt arhetip arhicunoscut și arhifolosit este ANIMUS ȘI ANIMA (arhetipul cuplului, ori SIZIGHIA).  În traducere, Animus este partea masculină a sufletului, iar Anima este partea feminină. În fiecare din noi se regăsește o parte din acest arhetip, avem un anumit model al sufletului pereche. Psihologi renumiți precum Jung, Freud sau Adler susțin chiar că ne naștem bisexuali. Ca fetus, noi nu avem o sexualitate definită, ea se diferențiază mai târziu cu ajutorul hormonilor, dar cea mai mare influență rămâne cea a presiunii sociale la care suntem supuși, rolurile pe care societatea ne face să ni le asumăm. Acest lucru apare din fragedă pruncie, totul depinde de culoarea in care suntem îmbrăcați: roz sau albastru, aceasta va dicta mare parte din viața noastră

https://i1.wp.com/autoeducare.ro/wp-content/uploads/2011/01/anima-and-animus1.jpg

Arhetipul BĂTRÂNULUI ÎNȚELEPT poate fi întruchipat de orice figură autoritară din viața persoanei. Deseori e reprezentat de o figură asemănătoare tatălui sau al unui bătrân care-și folosește experiența de viață pentru oameni. (sfaturi, morală ). Acționează mistic ca un mentor. Adesea este întruchipat ca provenind dintr-o cultură sau națiune diferită, sau chiar dintr-o epocă diferită. În literatura medievala acest arhetip este adesea prezentat drept un vrăjitor, sau un sihastru. În aceste scrieri arhetipul bătrânului înțelept îi ajuta pe cei ce căutau Sfântul Graal. În literatura moderna un astfel de arhetip este Gandalf din Stăpânul Inelelor.

Aceste exemple sunt doar o mică parte din numărul de arhetipuri cunoscute și descrise de psihologi.  Cert este că, măcar luându-le pe acestea drept etalon, putem susține că ele există în viața fiecăruia și ne influențează complex într-un șir continuu de situații sociale.

surse: http://www.carl-jung.info/arhetipurile.html

http://autoeducare.ro/arhetipurile-si-inconstientul-colectiv

http://cabinet.psihoterapie-integrativa.eu/2012/05/29/arhetipul-batranei-sau-batranului-intelept/

Anunțuri

6 gânduri despre &8222;Arhetipurile lui Jung&8221;

  1. Pingback: Umbra lui Jung, intre realitate, constient , inconstient si vise si anima si animus | Ink marks on empty dreams

  2. Pingback: Am aflat cum e viitorul | Irina scrie … pe blog

  3. Pingback: La mulți ani, am 3 ani! | Colțul Cultural

  4. Pingback: Conceptualizarea constituentelor etnofolclorice din perspectivă etnologică | METALITERATURĂ

  5. Pingback: Homepage

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s