Contexte (9)

– E vorba de o anomalie întâlnită mai ales la copii. Niculina desenează foarte mult și pune pe hârtie într-un fel foarte veridic și viu tot ceea ce a văzut anterior, deși e destul de micuță. În această perioadă a vieții ea înregistrează tot ceea ce vede și nu trece prin filtrul logic. Se numește eidetism. Transpune obiecte, situații, persoane din trecut, ca și când acestea ar aparține clipei de acum.

– Paula, până acum am venit doar la tine, aici mi-am pus baza. Se poate face ceva? E prea introvertită.

– Am să continuu, cu acordul tău, firește, să discut cu ea pentru a afla ceva mai multe detalii. Mergem pe bâjbâite un pic, știi?

Scoțând la înaintare un zâmbet ștrengar, cu rolul de a se scuza, psiholoaga Paula se ridică de la masă îndreptându-se spre filtrul de cafea. Mai rămăsese doar puțină licoare pe fundul acestuia, dar nici nu-i trecuse prin minte s-o servească și pe Simona. Femeia era oricum îngândurată și părea că e undeva departe, privea pereții albăstrui ai cabinetului de parcă-și proiecta pe ei tot felul de scene. Printr-un imbold interior reveni la viața reală.

– Totuși, sunt îngrijorată. Din ce mi-am spus tu acum, nu totul se potrivește cu ce face Niculina mea.

Schimbă tonul într-unul șoptit

– Sper că nu ne aude de afară.

Paula clătină, liniștită, din cap cât timp se reașeză pe scaunul masiv de piele neagră.

– E antifonică…

– Am înțeles… ceea ce vroiam să spun e că fetița mea desenează și lucruri pe care nu le cunoaște… persoane…

Psiholoaga miji ochii, încercând să prindă miezul problemei, în ciuda faptului că era primul caz pe acea zi, fiind destul de dimineață. Era o femeie destul de slăbuță, dar înaltă, cu un păr bogat și plin de volum, care-i ascundea micile defecte corporale. În ciuda vârstei destul de fragede, doar dibuite de ceilalți, femeia părea destul de sigură pe cunoștințele ei… asta până ajungea la un impas, la un punct mort.

– Ce vrei să spui mai exact?

Simona pufăi lung, încercând să-și suprime nodul din gât. Ce avea să creadă doctorița asta când îi va spune că Niculina a desenat-o și pe soră-sa fără ca măcar s-o cunoască? Ce va spune când îi va arăta desenul cu Casiana, sora Simonei, în costumul cu care și-a găsit sfârșitul? Agitată, începu să-și frece puternic mâinile și, într-un final, reuși să-și facă curaj:

–  E mai complicat un pic, știi… uite, așa stă situația: eu am avut o soră care a murit și despre care n-am prea vorbit nici măcar cu Adelina, fata cea mare. Totuși, asta mică mi-a desenat-o până și-n costumul de balet cu care s-a sinucis cu ani în urmă. Ce să mai cred?

În ciuda mărturisirii, Paula rămase stăpână pe situație și îi răspunse tranșant femeii.

– Eu aș trimite-o în Capitală, la niște specialiști. Cunosc câteva persoane, îi fac analize… e bine să se depisteze și să se lucreze cu ea cât e mică. Nu-mi place cum e, și la ședințe trebuie să scot vorbele cu cleștele…

– Păi înțelege și tu că ești o străină, dacă nici mie care-s…

– Hai… eu înțeleg, dar văd că totul se agravează și ar fi timpul să o vadă cineva mai pregătit.

– Un psihiatru?

– Chiar și un psihiatru.

Deznădăjduită, trădată de trăirile interioare prin poziția strâmbă adoptată pe scaun, Simona se pierdu din nou în tumultul interior. Când ridică ochii își dădu seama că e cam timpul să-și ia tălpășița. Simți asta din privirea Paulei. Se ridică ușor de la masă, împinse scaunul și zâmbi foarte vag, în colțul gurii, trădând un optimism fals ca un gablonz chinezesc.

– Bine, am să mă gândesc și te ținem la curent. Da, probabil acolo stă răspunsul…

– Unde?

– În Capitală…

Făcând stânga-mprejur, Simona ieși, culegându-și fetița de pe hol, sub privirea îngrijorată a Paulei, căreia nici cafeaua nu-i mai prii acum.

Lasă un răspuns

