CRONICA CENZURII: Spania la cinema (5)

Cronica cenzurii

URMARE DIN 02.02.2015

Un al doilea val, mult mai comercial, a apărut odată cu edificarea cinematografiei de îndoctrinare politică cu accent pe lupta anticomunistă. După mulţi ani de uitare a Războiului Civil , cinematografia spaniolă a decadei 50 s-a reîntors la ceea ce a fost cunoscut drept „cinematografie de cruciadă”. Prin antecedentele Rostro al mar(1951, Chip mării) şi Cerca del cielo(1951, Aproape de cer) unde era omagiat episcopul Teruel, împuşcat de „roşii”, s-au deschis astfel porţile teatrologiei lui Pedro Lazaga, ce aborda tema Diviziei Albastre în Rusia (La patrulla, Patrula 1954), lupta împotriva „maquisului” (Torrepartida, 1956) şi durul eroism al armatei naţionale (La fiel infanteria, Fidela infanterie, 1959), în timp ce în alte producţii ale lui José María Forqué (Embajadores en el infierno, Ambasadori in infern 1956) şi ale lui Lluch (La espera, Aşteptarea 1956) tratau de asemenea consecinţele campaniei ruse.

Însă, legat de subiectul Războiului Civil, s-au realizat şi o serie de filme de televiziune ce-au fost etichetate drept o apărare neruşinată a activităţii comuniste din interior, luând forma filmelor poliţiste La ciudad perdida (Oraşul pierdut, 1954) a lui Margarita Alexandre ori melodrame de familie precum Murió hace 15 años (A murit acum 15 ani, 1954) , Lo que nunca muere (Ceea ce nu moare niciodată, 1954) însă şi comedii-Suspenso en comunismo (Suspans în comunism, 1955) a lui Eduardo Manzanos.

La ciudad perdida

foto: enciclopediacineespa-fernando.blogspot.com

Pionieră a genului rămâne Bienvenido Mr.Marshall(1952), regizată de Berlanga şi contând pe decisiva intervenţie a lui Bardem în scenariu. Realizată în registru comic, fără a lăsa de-o parte tentele amare, primul lungmetraj a lui Bardem şi Berlanga dezvăluia atât condiţiile de viaţă ale unei perechi din clasa muncitoare, între lipsurile şi aspiraţile lor, între dificultăţi de tot tipul (cămin, loc de muncă, bani etc.), cât şi iluzoriile soluţii găsite ca şi răspuns la probleme (concursurile radiofonice ori cursurile de specializare profesională prin corespondenţă). În astfel de linii generale poate fi situat filmul, deşi s-a atins o dimensiune alegorică mult mai amplă, utilizând populaţia spaniolă, nerăbdătoare, în aşteptarea donaţiilor nord-americane, ca şi parabolă a unei ţări descompuse prin transformarea propiei identităţi (printr-o imagine iconică a filmului, castilienii apăreau deghizaţi în andaluzi în speranţa unui trai mai bun).

Separat, carierele celor doi s-au centrat de-a lungul timpului pe elementele distincte ale disidenţei cinematografice. Astfel, Bardem a regizat cele două mari succese ale carierei sale în anii următori prin: Muerte de un ciclista(Moartea unui ciclist, 1955) şi Calle Mayor(Strada mare, 1956).

Succesul notabil al filmului Muerte de un ciclista la Festivalul de la Cannes a însemnat rampa de lansare a cineastului spre critica internaţională, reafirmată prin al doilea său mare succes, Calle Mayor.

calle-mayor

foto: rebeldemule.org

Acesta din urmă prezenta povestea unei dramatice glume făcute de o celibatară unui grup de tineri în cadrul închisului mediu al unui oraş provincial. Interpretarea lui Betsy Blair, grija avută pentru cronica ambientală, critica stagnării provinciale sub greutatea obiceiurilor şi tradiţiilor în special suferite de către femeile micii burghezii etc. erau alte valori de marcă ale unui film aproape rotund unde, pe de-o altă parte reapăreau eternele teme specifice lui Bardem: de la necesitatea conştientizării până la soluţia alternativă ce dărâmă existenţialul pentru a ajunge la social, într-o perfectă ilustrare a chintesenţei regenerări naţionale.

VA URMA

TRADUCERE ȘI ADAPTARE: MIHAI COTEA

SURSA: Historia del cine español

AUTORI: Román Gubern, José Enrique Monterde, Julio Pérez Perucha, Esteve Riambau si Casimiro Torreiro

ed.Catedra, 1995

CAP. Continuismo y disidencia (1951-1962) scris de José Enrique Monterde

Reclame

Publicat de Mihai

Nume: COTEA MIHAI Data & Locul nașterii: 11 februarie 1989, SIBIU Studii: licențiat în istorie; masterat de etnoturism, autor

Alătură-te conversației

1 comentariu

Lasă un comentariu

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Aura B. Lupu

Eu. Și atât.

Stelarium | Ana-Maria Negrila

Universul între paginile unei cărți

EnigmaDebunked

Thoughts that provoke yours. (Season II coming in Jan 2020)

Poeta da Garrafa

Este sítio expõem a palavra, a imagem, a voz da minha poesia. Foto: Odilon Machado de Lourenço.

Nevoie de noi

"Fă ce vrei, dar înainte pune-te în rândul celor care ştiu ce vor" Friedrich Nietzsche

Lista Treptelor

Stari De Veghe

Lumen in mundo

Nimic nu este atât de surprinzător ca viața. În afară de scris. - Ibn Zerhani

Zwischen Immer Und Nie

What are the most profound words you've read?

Sinapse

Simple, dar cu viață

Drumul spre Mirhinia

Creații literare, impresii, locuri

Rânduri cu dichis

by Literatură pe tocuri

Blogaritm

Aici traiesti un timp in timpul meu.

Cuvinte vii

„Poezia este o artă care doare."

intedismind

A book is a dream that you hold in your hand

Diana

Gânduri răsărite din frânturi de lumină.

Cuvinte ascuţite

Cultura la control!

%d blogeri au apreciat asta: