Simfonia culturii – 19.

SIMFONIA CULTURII-page-001

Bedřich Smetana

Rezumat

     Bedřich Smetana (2 martie 1824 – 12 mai 1884) a fost un compozitor ceh, pionier al dezvoltării unui stil muzical care aproape că a ajuns să se identifice cu aspirațiile naționale de independență statală. Astfel, el este considerat în țara sa drept tatăl muzicii (naționale) cehe. Din perspectivă internațională, acesta este asociat cu unele dintre cele mai faimoase opere ale sale, precum Mireasa vândută (The bartered bride) sau simfonia Má vlast (Patria mea), care portretizează istoria, legendele și peisajele pământurilor native ale compozitorului.

     Smetana a fost înzestrat din naștere ca și pianist, performând pentru prima dată, din această postură, la vârsta de 6 ani. După studiile primare, a învățat muzica la Praga, sub paleta celebrului pianist local, Josef Proksch. Prima sa operă cu tente naționale a fost scrisă în timpul revoltei din anul 1848, la care a participat pentru scurt timp. Eșuând în a-și realiza o carieră în Praga, compozitorul se mută în Suedia, unde va lucra ca și profesor și conducător de cor în Gothenburg. Tot aici a început să compună și câteva lucrări orchestrale de anvergură. În această perioadă, Smetana s-a căsătorit de două ori. Dintre cele șase fiice ale sale, doar trei au supraviețuit.

      La începutul anilor 1860, o Boemie ceva mai liberală, îl încurajează pe autor să se întoarcă pe plaiurile sale de baștină. Întors aici, acesta se implică activ în viața muzicală a orașului Praga. În 1866, două opere ale sale (Brandenburgii din Boemia și Mireasa vândută) sunt premiate la teatrul local, devenind, astfel, extrem de populare. În același an, Smetana devine directorul teatrului, însă perioada conducerii sale este destul de polemică. Compozitorul devine identificat cu ideile progresiste ale lui Franz Liszt și ale lui Richard Wagner, care intrau în conflict, la acea vreme, cu dezvoltarea stilului operei de sorginte cehească. Aceste incidente au interferat cu compozițiile realizate de el pe-atunci și i-au afectat până și sănătatea, ducând la demisia sa din funcție în 1874.

     Până la finele anului 1874, Smetana devine complet surd, dar, eliberat din funcția de conducere a teatrului praghez, acesta nu renunță să compună simfonii până la finele vieții sale. Contribuțiile sale la muzica din Cehia au fost recunoscute și apreciate, însă un colaps mental la începutul anului 1884 duce la internarea sa într-un azil și, posterior, la moartea sa.

     Operele lui Smetana sunt încă recunoscute și destul de elogiate în Republica Cehă, dar, odată cu trecerea timpului, puține dintre ele au mai rămas în repertoriul național, fiind înlocuite, treptat, cu cele ale lui Antonín Dvořák, privit tot mai mult drept cel mai important compozitor ceh.

bedrich-smetana-1233830144-hero-wide-1

foto: classicfm.com

Toate textele scrise în secțiunea ”SIMFONIA CULTURII” sunt traduceri personale de pe site-uri Wikipedia de limbă străină.

Anunțuri

4 gânduri despre &8222;Simfonia culturii – 19.&8221;

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s