3 filme din 2016 de văzut în 2017

2017 a început cu o leapșă. Eu, care nu prea cad în acest joc decât dacă mă provoacă cu adevărat, am acceptat să primesc această leapșă de la Piratul Cinefil, căruia îi mulțumesc pe această cale.

Despre filmele din 2016 care m-au impresionat am discutat în secțiunea dedicată recenziilor cinematografice de pe blogul meu, astfel că la această leapșă voi alege 3 producții pe care nu le-am recenzat. Nu o voi face nici acum, nu simt nevoia și nu e momentul, însă voi scrie câteva rânduri legate de motivele ce m-au mânat să le nominalizez aici.

3,2,1… să începem cu începutul.

1)THE REVENANT

the-revenant-image

foto: pizelozoid.ro

(2015, regia: Alejandro González Iñárritu, lansare România: 22 ianuarie 2016)

Am ales acest film în capul listei pentru că m-a purtat într-un turnir al emoțiilor de la un capăt la altul. La finalul lui am ieșit făcut franjuri, la fel ca și personajul lui Leo diCaprio 🙂 . Nu lupta cu ursul m-a impresionat, nici pe departe, scena cea mai memorabilă a multora din film și motivul de ironizare a actorului, nu luptele din exterior, ci lupta din interior a lui Hugh Glass și bucuria pe care a adus-o conștientizarea luptei ei de la finalul filmului. The Revenant este o parabolă a luptelor pe care le purtăm mulți dintre noi și a suferințelor sfâșietoare care ne fac mai puternici.

 

2)FIUL LUI SAUL

saul_fia_plakat

foto: hu.wikipedia.org

(2015, regia: László Nemes, lansare România: 11 martie 2016, titlu original: ”Saul fia”)

 

Nu pentru că actorul multipremiat, Levente Molnár, e, la origine, băimărean și nu pentru că filmul a fost premiat la Oscar (valabil și pentru The Revenant). Nu aceste motive m-au impresionat pe mine, îl văzusem dinainte să le cunosc. Într-un cuvânt, filmul e cutremurător. Tehnica cinematografică, înghițită cu greu de cinefilii hrăniți cu filme de Hollywood, ne poartă alături de Abraham într-o lume în care pentru ”a trăi” trebuie să ajuți la ”a ucide”, însă în acest context de luptă a vieții cu viața, se naște o sete care e atât de mare, încât trebuie împărtășită și alcuiva. Momentul apare cum nu se poate mai bine în film. Izbăvirea prin apa vie a vieții. Copilul. Fiul lui Saul m-a învățat că ceea ce trăiesc nu e nici pe departe greu, apăsător sau lipsit de speranță, comparat cu ce trăiește personajul principal din film.

Ambele filmele de pe primele două poziții poartă o bătaie lungă ce ajunge până-n zilele noastre, ușor, pentru că dincolo de poveștile istorice din fundal, noi, în 2017, știm (sau ar trebui să știm) lumea în care trăim, iar finalul e trist, dacă finalul va rămâne aici.

 

3)CEI OPT ODIOȘI

hateful-8

foto: europafm.ro

(2015, regia: Quentin Tarantino, lansare România: 15 ianuarie 2016,

titlu original: ”The hateful eight”)

 

Am lăsat la final un film mai lejer, cu un subiect interesant, dar mai puțin profund decât cele două. Ce să fac, dacă doar emoțiile adevărate și puternice mă mișcă? În Cei 8 odioși, specific filmelor lui Tarantino, mor toți. Dar cum o fac și de ce? Aici povestea se complică și firul poveștii se poartă pe mai multe planuri, spuse foarte elegant de autor. Ce e de remarcat este faptul că umorul negru al autorului nu s-a demodat. L-am gustat din plin, inevitabil. Cei 8 odioși mi-a arătat că lupta pentru viață se poate purta și cu zâmbetul pe buze și că oamenii nu sunt nici pe departe ființe de încredere în… anumite situații, să zicem. Primul western văzut de mine (accept roșiile cu entuziasm, se potrivesc cu logo-ul filmului).

Trei filme care au rulat la cinema, trei povești care implică viața și luptele ei pentru că, aceste lucruri stau la baza noastră ca indivizi fie că le vedem sau nu. Sunt convins că autorului lepșei nu i-am adus nimic nou în vizor din punct de vedere cinematografic, dar îi mulțumesc din nou pentru leapșă, am răspuns cu mare drag la ea, fericit că, poate altora, le voi trezi apetitul pentru aceste producții sau măcar pentru una din ele.

Dacă vă plac poveștile rupte din viață, mai am două propuneri de filme pe care am avut ocazia să le urmăresc la TIFF 2016.

Regele Havanei

home_desktop

foto: pandoracinema.com

Adolescentul Reinaldo tocmai a evadat de la şcoala de corecţie. Lipsa de scrupule şi comportamentul rezervat sunt singurele sale mijloace de apărare pe străzile periculoase din Havana anilor ’90. În timp ce străbate străzile din centru, dorul, deziluzia, romul şi simţul umorului îi sunt singura companie. Până într-o zi, când o întâlneşte pe Magda. Cei doi află că au o mulţime în comun: o tragică poveste de iubire imposibilă stă să înceapă… (tiff.ro)

 

Născută miercuri

maxresdefault-1

foto: youtube.com

Te-ai născut într-o miercuri şi copiii născuţi miercurea fac tot îşi pun în plan: acestea au fost ultimele cuvinte auzite de Maja de la mama ei înainte ca aceasta s-o abandoneze în copilărie. Maja are acum 19 ani. Încearcă să se ridice la înălţimea promisiunii şi să atingă ţelul cel mai de preţ: obţinerea custodiei fiului ei de patru ani, deşi Maja are tendinţe autodestructive. Lupta ei o împinge spre o oportunitate neaşteptată, dar şi într-un triunghi amoros imprevizibil. (tiff.ro)

 

 

Trimit leapșa spre alți trei bloggeri dragi: Anacronietzsche, Un blog despre orice și Drumul din mine.

 

11 gânduri despre &8222;3 filme din 2016 de văzut în 2017&8221;

  1. Merci de preluare. The Revenant este pentru mine o epopee cinematografică de urmărit la primul fulg de nea căzut. Son of Saul inca e pe lista, spun asta cu rusine. Hateful Eight teatru pus pe scena unei colibe pe varf de munte, se vede ca Tarantino se apropie de sfarsit si o sa se axeze pe teatru. Restul filmelor sunt noutati pentru mine si te invidiez ca ai reusit sa le vezi la TIFF, sper sa ajung si eu anul acesta pe acolo. 😀

  2. Mulțumesc, Mihai, pentru leapşă, de când am aflat de ea mă tot gândesc la filmele pe care le-am văzut în 2016. E un talmeş-balmeş în capul meu, majoritatea sunt văzute la tv, nu le ştiu exact anul apariției. Despre talentul meu de cronicar de film… ce să mai vorbim. 🙂 Dar m-am ales cu prezentările tale de mai sus, aşa că îți mulțumesc din nou. 🙂

Lasă un răspuns

