”Fondatorul” – seminar de parșivism în stare pură

Ați mâncat, măcar o dată, de la McDonald’s? Dacă da, înseamnă că subiectul acestui film vă va fi mult mai ușor digerabil (sau nu?!), iar dacă nu, felicitări, sunteți altfel!

Am fost ieri la un film biografic (zic eu), care a tratat subiectul așa-zisului fondator al francizei McDonald’s. Totul bine până acum, totul a fost ok, dar, poate vă întrebați, ce am căutat eu la un astfel de film în condițiile în care am mâncat la antenumitul restaurant doar de câteva dăți, numărabile pe degetele de la o singură mână, și ce are așa de interesant un asemenea film?

  1. Îmi plac biografiile. Mult.
  2. Subiectul filmului nu tratează doar parcursul McDonald’s de la mic restaurant la gigant al sectorului pe care-l ocupă, ci, după părerea mea, tratează, mai ales, șiretenia cu care Ray Kroc, proclamatul fondator al francizei, a ajuns să transforme acest brand. Deci, este un film despre succes.

the-founder

foto: mizhollywood.com

Despre asta voi vorbi și eu, în cele ce urmează, fără să fac apel la mijloacele mai puțin ortodoxe ale lui Kroc.

(Promit să mă abțin de la spoilere!)

Filmul Fondatorul (The Founder) este o producție a anului 2016 realizat, conform Wikipedia, în aceeași cheie ca și Va curge sânge (There will pe blood, 2007) și Rețeua de socializare (The social network, 2010). Dacă le-ați urmărit pe ambele, sau măcar pe unul dintre ele, veți dibui, deja, linia spre care mă îndrept eu. Toate cele trei pelicule sunt realizate într-un ton (ușor…) critic. Toate trei tratează subiecte legate de giganți economici ai Statelor Unite (Facebook sau McDonald’s). Fondatorul nu s-a lăsat mai prejos. Aceeași sursă susține că filmul în cauză este bazat pe autobiografia lui Ray Kroc și pe o biografie neoficială. Țin să subliniez asta, deoarece, încă de la începutul filmului, suntem informați că The Founder este based on a true story (bazat pe o poveste reală). Care e adevărul, vă mărturisesc că nu știu. Contează mai puțin.

Ideea de bază a filmului, și partea bună cu care am rămas după parcurgerea lui, este elogiul unei afirmații deloc șubrede: perseverența e mama succesului.

michael-keaton-in-the-founder

Michael Keaton (Ray Kroc); foto: slashfilm.com

Drept, nici n-aș putea să contrazic acest lucru, din proprie experiență. Cum altfel să fi reușit un tip ca Kroc, care a încercat toate modalitățile de a ajunge la succes, de la a vinde scaune pliante, frigidere, aparate pentru milkshake și nu numai? Persistence, subliniază magistral Michael Keaton, actorul care-l întruchipează pe Kroc și pe care l-am descoperit, cu bucurie, pentru prima dată într-un rol care-i face cinste. De altfel, dacă e să privesc retrospectiv, mai mulți actori care s-au remarcat prin roluri biografice, au reușit să rămână întipăriți în mintea spectatorilor (aici e cazul uneia dintre favoritele mele, Marion Cotillard, pe care nu aveam cum să nu o menționez).

Revenind la Fondatorul. După ce acest Ray Kroc vinde de toate și nimic și se zbate într-o Americă în care comis-voiajorii aveau, deja, tradiție, ajunge să descopere un alt sector pe cale de afirmare în anii ’50 ai secolului trecut, momentul de început al acțiunii: restaurantele de fast-food.  Așa dă peste (în opinia mea, conform liniei trasate în film de producători) adevărații fondatori ai McDonald’s, cei doi frați Richard Dick McDonald și Maurice Mac McDonald.

De-aici încolo, șarmul nerușinat a lui Kroc și capacitatea sa de vizionar (pe care nu o să i-o ia nimeni), intră în acțiune și are loc fatidica lor asociere, sau, cum îmi mai place s-o spun, monstruasa coaliție. După cum bănuiți, n-a ieșit nimic bun din această legătură (pentru cei doi buni samariteni, nu și pentru fanii McDonald’s sau pentru susținătorii capitalismului sălbatic), lucru care va face să se încingă ochiul spectatorului visător (așa ca mine). Fie că visezi big, fie că visezi aberant, Kroc îți va atrage atenția prin metodele folosite de el și de o parte din partenerii săi de drum pentru a face din McDonald’s ce vedem azi în fiecare colț de pe glob. Tot ce pot să vă spun e că nu s-a sfiit de la a face uz de aproape orice și împotriva oricui i-a stat în cale.

Cum a ajuns Ray Kroc să facă din McDonald’s ”noua biserică americană” și să aibe tot ce a visat? Mergeți la cinema! Lăsați telenovelele, urmăriți Fondatorul. Șarmanul Ray Kroc vă va oferi un seminar complet de parșivism și oportunism de mare clasă timp de două ore. Garantat!

(Notițele sunt opționale 😉 )

 

TRAILER:

Lasă un răspuns

