Fotografia… „ scrierea cu lumină” (partea 2)

articol apărut inițial în revista AC nr.6/2019

autor: (c) Ovidiu Cosac

 

Tânărul fotograf trebuie să conștientizeze un fapt – aparatul său va înregistra o imagine bidimensională, transformând una tridimensională (pe care o vedem cu ochii noștri), aceeași regulă se aplică și în pictură și în film. Pentru a depăși acest „handicap”, pictorii au inventat „perspectiva”, mai concret, în compoziții au fost introduse elemente care dau senzația de adâncime. Atunci când în fotografia noastră apare un râu sau un drum care șerpuiește, problema se rezolvă de la sine – imaginea va oferi o senzație de adâncime în spațiu. Când fotografiem în natură, vom avea grijă să ne plasăm sub un copac, în așa fel încât  în cadru, în partea de sus a imaginii, să intre câteva ramuri de copac (o amorsă), fapt care va rezolva problema perspectivei. Puteți încerca ambele variante (cu amorsă și fără amorsă), comparând apoi rezultatele.

Din punct de vedere al subiectelor, fotografia are mai multe secțiuni: fotografia de peisaj, portretul, reportajul, macrofotografia, fotografia de arhitectură etc. Fotograful își va alege subiectul în funcție de propriile preferințe. Un sfat util – atunci când fotografiați un anumit subiect, să abordați mai multe unghiuri de fotografiere, cu distanțe variabile față de subiect.

ac6

foto: Ovidiu Cosac

Din punct de vedere al aparatului de fotografiat, există aparate profesionale, semiprofesionale, aparate pentru amatori, pentru avansați, cu un singur obiectiv, și telefoanele mobile. Acestea din urmă au suferit,  în ultimul timp,  înbunătățiri  majore  ale sistemului optic, concurând astfel cu un aparat profesional. Atunci când fotografiem în exterior, lumina solară va influența negativ încadratura subiecților. Un sfat util – referitor la încadratură: este foarte importantă poziția aparatului de fotografiat, în cazul fotografierii de persoane; atunci când fotografiem o persoană sau un grup mai mic, e bine să îndoim ușor genunchiul, astfel ca obiectivul aparatului să fie plasat la nivel median (la nivelul ombilicului). Se va obține o imagine aproape de înălțimea reală a persoanei. Când sunteți plasat mai sus, pe o treaptă, sau în amonte, persoanele vor părea mai mici decât în realitate (apare fenomenul de îngropare). Atunci când vrem ca persoana  pe care o fotografiem să pară mai înaltă, ne plasăm cât mai jos, obținând, astfel, o persoană cu o înălțime mai mare decât în realitate (fotografiați-vă prietena cât mai de jos, picioarele ei vor părea mai lungi, iar voi veți fi apreciați ca buni fotografi).

În ce privește lumina, nu uitați ce am specificat în prima parte a pledoariei pentru fotografie: Fotografia este „scrierea cu lumină”; de aceea, când vă pregătiți să faceți  o fotografie, prima grijă pe care trebuie să o aveți este lumina: de unde vine ea și sub ce unghi cade pe subiect. Când fotografiem persoane, este indicat ca lumina să vină din spatele fotografului, astfel încât lumina să cadă pe subiect sub un unghi de 45°.  Când fotografiem cu lumina din fața – contre jour – contralumină (o lumină care are multe calități artistice), persoanele vor apărea ca niște siluete întunecate, iar de pe chipurile lor vor lipsi detaliile.

 

ac66

foto: Ovidiu Cosac

Un răspuns la “Fotografia… „ scrierea cu lumină” (partea 2)”

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: