Henri de Toulouse-Lautrec – un destin scurs între cabaret și ideal

Henri de Toulouse-Lautrec, pe numele său complet Henri-Marie-Raymonde de Toulouse-Lautrec-Monfa, ( 24 noiembrie 1864, Albi, Franța — 9 septembrie 1901, Malromé), a fost un artist francez care a studiat și documentat personalitățile și fațetele vieții de noapte pariziene, dar și a lumii spectacolului anilor 1890, într-o manieră psihologică de mare acuratețe. Modalitatea sa de a folosi fluxul liber, liniile expresive, până la arabesc, dezvăluie o serie de compoziții foarte ritmice (exp. In the Circus Fernando: The Ringmaster, 1888).

Întâlnirea cu Parisul

Prima vizită a lui Toulouse-Lautrec la Paris a avut loc în 1872, când s-a înscris la Lycée Fontanes (în prezent, Lycée Condorcet). După ce a absolvit liceul, decis să meargă pe calea artei, Henri de Toulouse-Lautrec a fost coordonat de diverși pictori, până în 1883, când munca sa capătă un real interes și se alătură atelierului condus de Fernand Cormon. Cormon se bucura de o perioadă de celebritate pe atunci și atelierul său a început să fie vizitat de nume celebre ale vremii, precum Vincent Van Gogh sau Émile Bernard. Totodată, Cormon i-a oferit lui Toulouse-Lautrec mai multă libertate în dezvoltarea unui stil personal.

În ciuda încurajărilor primite, Toulouse-Lautrec considera că atmosfera de la atelierul lui Cormon devenea tot mai restrictivă. „Corecțiile lui Carmon sunt mult mai blânde decât ale lui Bonnat (fostul său mentor)”, îi scria Henri unchiului său Charles în luna februarie a anului 1883. „Privește tot ce-i arăți și te încurajează numaidecât. Ai fi surprins, dar nu prea îmi place. Vezi tu, asprimea fostului meu profesor mă stimula și nu mă delăsam”.

La scurt timp, participarea lui Toulouse-Lautrec la atelier a devenit cel mult ocazională. Își închiriază un atelier propriu în Montmartre și cea mai mare parte a timpului și-o dedică realizării portretelor pentru prieteni.

unnamed

foto: Rador

Montmartre, a doua casă

Astfel, la mijlocul anilor 1880 Toulouse-Lautrec începe lunga sa asociere cu viața boemă din Montmartre. Cafenelele, cabareturile, entertainerii și artiștii acestui loc l-au fascinat și i-au adus prima savoare  a recunoașterii publice.

În 1884, Toulouse-Lautrec face cunoștință cu Bruant, cântăreț și compozitor ce deținea un cabaret numit Mirliton. Impresionat de munca sa, Bruant l-a rugat să pregătească ilustrații pentru melodiile sale și îi oferea un loc în care Toulouse-Lautrec își putea expune lucrările, chiar la cabaret. Grație reproducerilor desenelor sale din revista lui Bruant, Mirliton, Toulouse-Lautrec a devenit cunoscut la Montmartre și a început să primească comisioane.

Lautrec a căutat să surprindă efectul mișcării siluetelor, în artă, prin mijloace complet originale. De exemplu, contemporanul său Edgar Degas (ale cărui opere, alături de printurile japoneze, au reprezentat o influență majoră asupra lui), exprima mișcarea prin redarea structurii anatomice a mai multor siluete strâns grupate, încercând în acest fel să înfățișeze un întreg, Toulouse-Lautrec, în schimb,  mânuia liber linia și culoarea, ele însele transmițând ideea de mișcare. Liniile nu mai trebuiau să urmeze corectitudinea anatomiei, erau intense și, prin suprapunerile lor, generau un ritm pulsativ; legile perspectivei au fost încălcate pentru a plasa siluetele într-o relație dinamică și instabilă cu mediul înconjurător.

O marcă a lui Toulouse-Lautrec era reprezentată de modul de alcătuire al acestor siluete, astfel încât picioarele să nu fie vizibile.

O artă plină de viață și energie care, prin abstracție și bidimensionalitate, a prevestit școlile Fauvismului și Cubismului, din prima decadă a secolului XX.

moulin-rouge-la-goulue-artist-henri-de-toulouse-lautrec-french-albi-1864-1901-saint-andr-du-bois-printer-affiches-amricaines-charles-lvy-XEC6CC

Moulin Rouge – La Goulue

Originalitatea lui Toulouse-Lautrec reiese și din posterele create de acesta.  Refuzând arta făcută în mediul tradițional, în ulei pe pânză, Toulouse-Lautrec crează primul său afiș în 1891 (Moulin Rouge – La Goulue). Acest poster i-a amplificat faima: „Afișul meu este lipit astăzi pe zidurile Parisului”, a declarat mândru Lautrec. Doar unul din cele peste 30 de exemplare create în timpul scurtei sale vieți.

Aceste lucrări îi aduceau artistului un impact larg, lipsit de limitările picturii de șevalet.

Elles și alegerea adevărului în detrimentul idealului

Unul dintre cele mai importante realizări ale artei lui Toulouse Lautrec reprezintă depășirea superficialității cu care e redată realitatea și perspectiva profundă înspre componenta psihologică a subiecților săi. În acest sens, anul următor, în 1892, artistul apelează la litografie, realizând peste 300 de litografii în ultima decadă a vieții (un album cu 11 piese, intitulat Le Café Concert (1893); 16 litografii ale animatoarei Yvette Guilbert (1894); o serie de 22 de ilustrații pentru Les Histoires naturelles de Jules Renard (1899).  Niciuna dintre aceste lucrări nu este mai reprezentativă decât Elles, o serie de litografii realizate în 1896, prezentând un portret sensibil al vieții de bordel. Toulouse-Lautrec a petrecut perioade îndelungate observând acțiunile și comportamentul prostituatelor și al clienților lor. Cele 11 lucrări care au rezultat revelează aceste persoane printr-o lentilă umană, având calități și defecte la fel ca ale altor membri ai societății. O capodoperă a acestui gen este Au salon de la rue des Moulins (La salon). Acest tablou stârnește empatia spectatorului, ce observă izolarea și singurătatea femeilor, trăiri pe care tânărul Toulouse-Lautrec le-a experimentat, la rându-i, atât de des.  La Salon este, așadar, o strălucită demonstrație a dorinței sale declarate de a „înfățișa adevărul și nu idealul”, unde adevărul nu se bazează  pe o reprezentare atentă a detaliilor, ci mai degrabă pe surprinderea, în câteva tușe, a naturii esențiale a unui subiect.

henri-de-toulouse-lautrec-au-salon-de-la-rue-des-moulins-painting-1894-WBR06D

Au salon de la rue des Moulins (La salon)

Apariția seriei Elles a coincis cu o deteriorare tot mai profundă a stării sale fizice și psihice. Cu toate acestea, figura sa, prin marea diversitate umană întâlnită în Montmartre, a rămas inconfundabilă. Însă tonul său, adesea ironic, nu reușea să mascheze o neplăcere fundamentală cu privire la aspectul său fizic, iar scrisorile sale conțin numeroase observații în acest sens, precum și referiri la un număr tot mai mare de afecțiuni, inclusiv sifilis.

Dispariția reperelor

Finele anilor 1890 aduc un colaps în viața artistului, care ajunge să consume cantități mari de alcool (pentru a populariza cocktail-ul, zice-se) și, în urma inexplicabilei părăsirii  a Parisului, de către mama sa, suferă o cădere psihică. Toulouse-Lautrec rămăsese apropiat de familie, mai ales de mamă, care i-a încurajat orice inițiativă, iar dispariția ei subită din viața sa, a interpretat-o ca fiind o trădare.  Lipsit de forța necesară pentru a face față acestei schimbări, artistul a fost internat la sanatoriul din Neuilly-sur-Seine. Decizia a fost luată chiar de mamă, împotriva dorințelor prietenilor și rudelor, în speranța evitării unui scandal.

Pe perioada șederii la sanatoriu, Lautrec a continuat să lucreze și să-și demonstreze luciditatea prin crearea unor lucrări pe tematica circului. Cu toate acestea, lucrărilor le lipsea forța și intensitatea operelor anterioare. La mijlocul lunii mai, 1899, artistul a părăsit sanatoriul, dar din primăvara anului următor reîncepea să consume alcool în cantități mari.

Trei luni înaintea aniversării celor 37 de ani, Henri de Toulouse-Lautrec moare la Château de Malromé.

traducere și adaptare după un articol ENCYCLOPÆDIA BRITANNICA

Cover_and_Title_of_the_portfolio-_Le_Café_Concert_;_Lithographies_de_H.-G_Ibels_et_de_H._de_Toulouse-Lautrec;_Texte_de_Georges_Montorgueil_MET_DP212823

Le Café Concert (1893); sursa: Wikipedia

 

 

 

Publicitate

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: