André Breton – „Între câine și lup” (2/2)

            (c) Adrian Grauenfels

Victor Brauner este singurul care s-a bazat pe frică și a făcut-o folosind  masa – animal pe care o vedem în „Psychological Space”, 1939, cu animalul urlând în spatele morții și expozându-și curajos cele două testicule.

Această perioadă a activității sale ne aduce incontestabil cea mai lucidă mărturie a epocii, ea în sine  este o  înțelegere a timpului care va veni,  ea trebuie să fie salutată pentru perfecta ei localizare istorică.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este victor-brauner-le-lion-double.jpg

„LE LION DOUBLE”, Victor Brauner; foto: Artnet

Aceste fiare, care au devenit mai îndrăznețe până la punctul de a ne amușina, care au dominat arta pentru o perioadă scurtă de timp, s-ar putea să se fi întors recent în vizuinile lor, în timp ce lumina Apocalipsei încă mai rămâne în lumea exterioară. Așadar, toate vocile pe care le considerăm astăzi în această lume a cere  excluderea celeilalte, din lumea interioară, nu pot fi destul de asurzitoare, până la punctul de a ne convinge. Observând, în special, orientarea clară, retrogradă, a picturii în Franța din ultimii ani, nu putem deplora decât lipsa unor resurse profunde, puse în aplicare pentru a dirija arta în singurul mod posibil:  prin a se depăși.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este coup-of-doubt-1946.jpglarge.jpg

„Cupa îndoielii”, Victor Brauner, 1946 sursa: Wikiart

Aproape singur, Brauner este deja angajat foarte departe în această direcție. Plăcerea de a admira  pictura actuală a lui Victor Brauner se apropie de picturile sacre ale lui Uccello, Bosch, Watteau, Seurat, Rousseau, Picasso, Chirico sau Duchamp.

Mă acopăr cu acest sunet grozav de frunze scuturate din plopii din sângele meu. Totul s-a dilatat, s-a odihnit, s-a mărit. Acesta este momentul frumos în care geometrul, cu ochii aproape închiși, merge prin meterezele Troiei și, inconștient, traversează calea Elenei. Luminile și-au reluat alergarea lor pe cer. Flacări și frunze recreează forma inimii, căutarea cvadraturii mângâie formele unei flori de liliac. Pentru a vedea soarele scufundându-se în fiecare noapte în mare, indienii au dedus că el vizitează lumea peștilor noaptea și, în neputința de a ști ce este adevăr  sigur  în această credință, este izbitor să vezi ființele inventate de Brauner, gata de a le încorona sau de a îmbrăca peștii în armuri încărcate de soare…

Un alt simptom norocos:  născută din focurile celui mai superb răsărit, o admirabilă pasăre purpurie este fermecată de o femeie al cărui profil dublu este combinat cu capul de leu (LION’s DOUBLE, 1945). Cupa și sabia din mâinile femeii sunt aspecte antagonice între viața gata să-și ia înapoi drepturile și ceea ce este nerezolvat și la care  nu vrea să renunțe.

Tablourile ne transmit mesajul neprețuit al lui Victor Brauner, care conferă putere amuletelor, cea a exorcizării, apelând la toate puterile sinelui, la toate puterile celor neprezenți, care din ce în ce mai mult cresc în noi, amenințându-ne.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este 482d0ec9cf9b27254d537b2a213553d8.jpg

„Triumful îndoielii”, 1946; sursa: pinterest

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este victor-brauner-lion-lumiere-liberte-vii.jpg

„Lion, lumiere, Liberte”  – 1945, Victor Brauner sursa: Artnet

prima parte a articolului se regăsește AICI

fragment extras din volumul André Breton – Entre chien et loup. O culegere de eseuri și traduceriAdrian Grauenfels, editura SAGA, 2019; Keren SAGA le Tarbut

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: