„În regimurile moderne de guvernare Principele nu a murit, el a ales, în chip rațional, o retragere conspirativă la adăpostul sediului de partid, locul de locuire al puterii fără fizionomie. Raționalismul său, ca placă turnantă a modernității politice poartă, însă, în structurile sale intime, motivul ratării. Rațiunea face judecăți și faptul că judecă o aduce în situația de a-și afirma condiția privilegiată: sub raport politic, echilibrul puterilor vorbește, în fapt, despre posibilitatea detronării judecății (înlăturarea de la putere a judecătorului) prin acțiuni hotărâte de o voință capabilă să se impună și nu implică, în mod necesar, o bază de cunoaștere, sau altă formă obiectivă de certificare. Acesta este sensul în care Michel Foucault înțelege deviza „la torture c’est la raison”.
Rațiunea politică e un concept care capătă sens – exclusiv atunci când se exprimă sub umbrela unei forme de putere. Sub aspect discursiv, rațiunea politică apare legată de legitimitate, orice legitimitate e întemeiată moral și orice morală se constituie în interiorul unei culturi. Această piramidă ascunde la nivelul arhitecturii sale un viciu constructiv esențial: cultura morală a unei societăți – pe baza căreia deosebim Binele și pe cei care sunt Buni – nu se configurează niciodată în afara unor interese de putere”.
(Sorin Borza, Modernitatea ratată- gândirea fără public și stăpânul fără chip, Eikon, 2016)
foto: media.uoradea.ro
2 răspunsuri la “Citatul de duminică (1): cultura morală a unei societăți”
Adevaratul stapan nu are niciodata chip…
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Perfect adevărat… mereu a fost așa. E un soi de „calitate” a stăpânului, o caracteristică. Indefinibilă, dar inclusă-n definiție
ApreciazăApreciază